Vijf dagen Nendaz, Zwitserland

17 september 2020 - Nendaz, Zwitserland

Dag 1, vrijdag 11 september 2020

Vrijdag morgen zijn we rond 9.00 vertrokken uit het mooie Noord-Brabant om met een volle auto en de hondjes achterin richting Zwitserland, Nendaz te vertrekken.  Na de route uitgestippeld te hebben op de verschillende navigatie systemen, hadden we een route gekozen, die ons door Frankrijk en de Voges richting Zwitserland zou leiden. De rit richting Zwitserland zou ons ongeveer 10 uur duren, maar dit alles zonder tussen pauze. Natuurlijk kunnen we dit ons zelf en de hondjes niet aandoen en dus hadden we besloten om de eerste tussen stop te planning in Luxemburg. Deze stop zouden we gebruiken voor onze benen te strekken en om de auto te voorzien van brandstof. Blijven toch Hollanders ;-)
Nadat we onze benen hadden gestrekt, de hondjes een plasje hebben kunnen doen, zijn we met een volle tank weer vertrokken richting het mooie Zwitserland. Tijdens de rit door Frankrijk reden we door het plaatsje Saint-Germain, waar later die week, zaterdag 19 september een tijdrit van de tour werd verreden. Het dorpje was versiert met allerlei gekleurde fietsen en de verschillende kleuren fiets truien. Dit gaf een feestelijk gezicht. Tussentijds hebben we nog een korte pitstop gemaakt op de route National. Na een lange rit door de Voges stopten we op een parkeerplaats voor de Frans-Zwitserse grens, waar ons oog viel op een oud kasteel hoog in de bergen. Dit kasteel van Joux ligt in het plaatsje La Cluse-et-Mijoux. Rond 19.00 uur kwamen we aan in ons appartement, waar we heerlijk ons courgette soep met brood hebben gegeten. Na een rit van ongeveer 890 kilometer zijn we op tijd naar ons bedje vertrokken.
20200911_142129DSC00054_B

Dag 2, zaterdag 12 september 2020

Zaterdagmorgen een van onze eerste geluksmomentjes, wakker worden vanuit je bedje met een mooie zonsopkomst in de bergen. Stiekem even snel ons bedje uit om te genieten van de zonsopkomst. een mooiere start van je dag kan je toch niet hebben zou ik zo zeggen.
DSC00204_B
Vandaag stond onze eerste echte bergwandeling op de planning, na een heerlijk ontbijt op het terras vertrokken we met de auto naar Siviez om daar de bergen in te gaan. We starten met de wandeling op een hoogte van 1741 meter en ons doel was te wandelen via Lac du Cleuson naar Refuge de Saint-Laurent, wat op een hoogte ligt van 2493 meter. Na een goede klim van ongeveer 4,5 kilometer over diverse wandelpaden kwamen we op hoogte van 2192 meter bij een klein kerkje vlak bij Lac du Cleuson aan. Bij dit kerkje hebben de hondjes lekker kunnen uitrusten en hebben we genoten van het uitzicht over de bergen. Tussen door hadden we ons zelf verwend met broodjes die we deze morgen hadden gesmeerd.
GPS-SiviezDSC00058_BDSC00199_BDSC00066_BDSC00089_BDSC00079_BDSC00095_BDSC00104_BDSC00114_BDSC00111_BDSC00098_B
Na de lekkere lunch zijn we richting Lac du Cleuson gelopen. Daar hebben we op een hoogte van ongeveer 2100 meter een kilometer langs het meer gelopen. Tijdens de wandeling hebben we genoten van het mooie blauwe water nog een aantal mooie foto's kunnen maken. We hebben genoten van het uitzicht.DSC00115_BDSC00120_BDSC00132_BDSC00125_BDSC00127_B

Na het verlaten van het Lac du Cleuson liepen we stroomopwaarts de bergen verder in. Vanaf het Lac hadden we een afstand van 600 meter afgelegd om de het beekje over te steken via een kleine boog brug. In dit beekje hebben de honden zich even kunnen afkoelen en wat water gedronken voor de laatste etappe omhoog richting Refuge de Saint-Laurent. Tijdens de toch naar boven liepen we, de honden natuurlijk aangelijnd, door de alpenweide waar een hele grote kudde met koeien stonden. We liepen dwars door deze kudde heen. De koeien en de hondjes hadden geen last van elkaar.
DSC00157_BDSC00159_BDSC00187_BDSC00169_BDSC00165_BDSC00175_B
Tijdens de klim tussen de koeien hebben we een afstand van ongeveer 7 kilometer afgelegd. We liepen van 2300 meter naar een hoogte van 2493 meter. Bij Refuge de Saint-Laurent hebben we heerlijk een vlees & kaasplankje meester gemaakt. Alles natuurlijk onder het genot van een wit wijntje en een lekker Zwitsers biertje. Daar heerlijk genoten van de rust door wat te lezen en te haken. Na ons rust moment zijn we weer rustig afgedaald richting de auto die geparkeerd stond bij de skiliften van Siviez. In totaal hadden we een afstand van 7,2 kilometer afgelegd. Hieronder nog een klein grafiekje wat hebben afgelegd in hoogtemeters.
2020-09-12 at 14.59.48_B2020-09-12 at 14.59.13_BHoogte-Siviez

Dag 3, zondag 13 september 2020

Rond 7:30 liep ons wekkertje weer af om te gaan genieten van een nieuwe mooie zonnige dag in Nendaz. Na een heerlijke douche hebben we de hondjes uitgelaten om vervolgens langs de plaatselijke boulangerie te lopen voor een vers brood. Tijdens het ontbijt hebben we een nieuwe wandel route uitgestippeld. We starten deze wandeling in Veyzonnaz op een hoogte van 1375 meter om daar door de lift naar het bergstation op een hoogte van 2130 meter gebracht te worden.
GPS-VeyzonnazHoogte-VeyzonnazDSC00373_B
Na een wandeling van ongeveer 5,5 kilometer kwamen we op een hoogte van 2330 meter twee mooie bergmeren tegen, waar de hondjes lekker konden drinken en afkoelen door te zwemmen in dit koude bergwater. Klik hier voor video van het zwemmen van de hondjes in het bergmeer
DSC00211_BDSC00219_BDSC00213_BDSC00215_BDSC00208_B
Vervolgens zijn we richting Cabane D'Essertze gewandeld. Daar aangekomen merkte we dat de bewegwijzering toch minder goed was uit gezet en hebben we besloten om niet nogmaals hetzelfde wandelpad te lopen en hebben we de keuze gemaakt om recht tegen de berg op te lopen. We wandelende richting Mont Loere met een hoogte van 2577 meter. Tijdens deze klim rook Fay wild en zag een kudde berggeiten staan. Wat was dit een geluksmomentje dat we deze wilde geiten in de bergen tegenkwamen.
DSC00249_BDSC00242_BDSC00241_BDSC00236_BDSC00229_B
Nadat we de steile klim naar de Mont Loere hadden bedwongen konden we genieten van het mooie uitzicht wat Zwitserland te bieden had. Tijdens ons uitzicht op de Mont Loere ontmoeten we nog een stel wandelaars, waarmee we een kort maar gezellig gesprek hadden. We kregen zelf een glaasje rode wijn aangeboden, maar dit hebben we maar afgeslagen aangezien we nog naar de Mont Rouge wilde lopen. Op de Mont Daar aangekomen werd er natuurlijk voor het thuisfront een filmpje gemaakt van het uitzicht.
DSC00253_BDSC00341_BDSC00255_BDSC00254_BDSC00265_BDSC00268_B
De wandeling over de bergkam van Mont Loere naar Mont Rouge had een lengte van ongeveer 750 meter. We hadden ongeveer een kleine 100 meter afgedaald om op de Mont Rouge te eindigen op een hoogte van 2491 meter. Tijdens dit korte stukje deze over de bergkam hebben niet alleen de hondjes, maar ok wij zichtbaar genoten van het uitzicht, maar ook van elkaar ;-)
DSC00275_BDSC00270_BDSC00274_B
Voor de tweede dag oprij was de lift naar beneden gesloten en zijn we gezellig naar beneden gelopen. Onderweg kwamen we nog een stel echte oude boeren berghuisjes tegen en deze moesten ook natuurlijk even op de foto ;-)
DSC00201_BDSC00200_B

Dag 3, maandag 14 september 2020

Voor vandaag stond er een rustdag op de planning, want na 2 dagen onze spieren belast te hebben, hadden deze nu ook wel een beetje rust nodig. Na de uitdagingen in de bergen, hebben we ons zelf uitgedaagd om op hoogte te gaan vliegen. Om 10.00 werden we in Nendaz verwacht om een te gaan paragliden. Onze ervaringen delen we later, maar een hieronder een paar mooie foto's. Samen op dezelfde hoogte vliegen was een onvergetelijke ervaring. Na ongeveer 30 minuten inde lucht gevlogen te hebben landen we op een weiland in Nandez. Na een ervaring rijker hebben de middag doorgebracht aan de waterkant van het meer in het park Domaine des Iles.

IMG-20200914-WA0027IMG-20200914-WA0026IMG-20200914-WA0029IMG-20200914-WA0040

Dag 4, dinsdag 15 september 2020

Een mooie stralende dag, waarbij het ochtend zonnetje lekker achter de bergen te voorschijn kwam. Zoals gebruikelijk na het douche eerst de hondjes uitgelaten en direct naar de bakker voor een vers brood.

20200911_194109_BGPS-Nendaz
Vandaag staat er de wandeling in het gebied van Nendaz zelf op het programma. Het eerste doel is met de lift van Nandez, dat gelegen ligt op en hoogte van 1388 meter, ons te laten vervoeren naar Lac de Tracouet op een hoogte van 2205 meter. Daar aangekomen hebben we als eerste de hondjes natuurlijk weer wat laten drinken uit dit berg meer. We vervolgde onze weg en na ongeveer 2 kilometer wandelen en een stijging van 310 meter bereikten we de Dent de Nendaz. We stonden op een hoogte van 2463 meter om daar te genieten van het uitzicht over vallei van de Rhone.
DSC00334_BDSC00333_BDSC00317_BDSC00301_B
Nadat we genoten hadden van het uitzicht maakten we een plan om richting Plan du Fou te lopen. Om Plan du Fou te bereiken moesten we over een heel smal bergpad wandelen. Het grote probleem was dat er hele grote blokken van rotsen lagen waarbij de hondjes niet overheen konden klimmen. Wij moeseten onszelf doormiddel van een aangebracht touw omhoog trekken om op het pad te kunnen bewandelen. Dit was onverantwoord om met de hondjes over de kam te lopen.
DSC00384_BDSC00386_B

Dag 5, woensdag 16 september 2020

Onze laatste dag echte dag voordat we morgen vertrekken naar Nederland. Vandaag staat een fietstoch met e-Mountenbikes op het programma. Nadat we lekker eerst buiten hebben gelopen met de hondjes en daarna lekker hebben ontbeten op het terras, en genoten van het uitzicht zijn we naar de fietsen verhuur gelopen. Vanuit daar zijn we vertrokken, over de weg die afdaalde, naar Iserables. Hier was er een vriendelijke man die ons samen op de foto wilde zetten ;-). Na een korte stop zijn we door gereden met een klim naar La Tzoumaz (Saillon), waar we gestopt hebben bij het informatie bureau om daar de wandelkaarten mee te nemen voor in het informatieboek in het huis.

GPS-Nendaz-eBike20200916_114409_B20200916_115433
Vanuit Saillon zijn we de klim begonnen naar Croix de Cour, waar lekker hebben genoten van een wel verdiende lunch met een colaatje. Tot onze verbazing was daar "gewoon" een vliegveldje. Terwijl wij daar waren ging steeg daar een vliegtuig op. Klik hier voor video van het opstijgen van het vliegtuig
Door het mooie weer hadden we een fantisch uitzicht op Verbier. Na een uur lekker uitgerust te hebben en de e-bikes opgeladen te hebben, hebben we de terug tocht richting Nendaz ingezet.
20200916_140726