Een rondje over de Utrechtse Heuvelrug met Kitty & Rob

7 november 2020 - Utrecht, Nederland

Een klein rondje op de MTB.

Op deze mooie zonnige dag zijn we rond 10:15 vertrokken richting het parkeerterrein op het Breepark, waar we Kitty & Rob zouden treffen om gezamelijk richting de Utrechtse Heuvelrug te rijden. Na een klein uurtje rijden zijn we gestopt in Odijk om daar de auto te parkeren en de route van route.nl te gaan fietsen. Deze route is hier te vinden. Klik hier voor de route.
Aangezien we de auto hebben geparkeerd in Odijk moesten we nog een klein stukje van 10 kilometer naar de route. Eenmaal op de route gekomen hebben we de keuze gemaakt om tegen de route in te rijden en dus zijn we richting Wijk Bij Duurstede vertrokken.

E3D76A8F-B778-4BB9-9576-D2C5D45A4BD5DSC00415_BGPS en hoogte

Onderweg kwamen we al het eerste kasteeltje tegen, te weten Kasteel Sandenburg. Kasteel Sandenburg is een Nederlands kasteel in Langbroek (gemeente Wijk bij Duurstede) in de provincie Utrecht. Het behoort tot het gelijknamige landgoed Sandenburg en ligt aan de Langbroekerwetering. Het kasteel wordt voor het eerst genoemd in 1391, in dat jaar werd het beleend aan Jan van Zijl. In 1792 werd de woontoren gekocht door Gijsbert Carel Cornelis Jan baron van Lynden. Tussen 1861 en 1865 liet F.A.C graaf van Lynden van Sandenburg het door de Utrechtse architect Samuel Adrianus van Lunteren uitbreiden tot het huidige kasteel. Het kasteel wordt nog steeds particulier bewoond door de familie van Lynden van Sandenburg. Achter het kasteel ligt een oranjerie, waar vroeger bijzondere planten de winter doorbrachten. De oranjerie wordt verhuurd als een trouw- en evenementen locatie. In de voormalige stal, het koetshuis en op de bovenste verdieping van het kasteel zijn tegenwoordig bedrijven gevestigd. In het koetshuis van Sandenburg is de dichter Gerrit Achterberg geboren.

DSC00417_BDSC00418_B

Na het eerste rust momentje zijn we door gefietst naar Wijk bij Duurstede. Wijk bij Duurstede is een vestingstad en gemeente in het zuiden van de Nederlandse provincie Utrecht. De gemeente telt 23.901 inwoners op een oppervlakte van 50,3 km² waarvan 2,68 km² water. Door en langs Wijk bij Duurstede stromen de waterwegen Nederrijn, Lek, Kromme Rijn en het Amsterdam-Rijnkanaal. De ruïne Duurstede is een romantisch plekje. Het huidige complex wordt gedomineerd door de hoge ronde Bourgondische toren en de vierkante toren. De feitelijke ruïne bestaat uit gevelresten van de voormalige woonvleugels aan de west- en zuidzijde van het kasteelcomplex. nadat we de ruïne achter ons gelaten hebben, fietsen we door de kleine steegjes door naar de molen Rijn & Lek. Daar konden we onderdoor fietsen om de route verder te vervolgen. Meer informatie is te vinden op de website van de molen. Klik hier voor de geschiedenis van de molen.

6745496B-A8FD-409E-B209-6E0DA63EBEADDSC00419_BDSC00423_BDSC00424_B

Langs de uiterwaarden fietste we verder naar Amerongen. Hierbij passeerden we nog een kasteel, nl Ridderhofstad Natewisch. Dit was bij de eerste vermelding een leen van Gelre en daarmee een Gelderse enclave binnen Het Sticht. De eerste leenheer heette Gijsbert van Zuylen. Binnen het Gelderse leenrecht geldt dat er ook vererft kan worden via de vrouwelijke lijn en dat gebeurde dan ook een keer.De Natewisch is vanaf 1270 tot 1689 in bezit van de familie Van Zuylen van Natewisch, maar in 1663 sterft David III van Zuylen van Natewisch en erft zijn dochter Emerentia Natewisch. In 1689 sterft deze dochter Emerentina Geertruid van Zuylen. Zij was getrouwd met Joost Taets van Amerongen, en daarmee komt de Natewisch in bezit van deze familie. Sindsdien is het altijd in dezelfde familie gebleven.

Natewisch

Nadat we langs de uiterwaarde gefietst hadden bereikte we via de Amerongse Bovenpolder het plaatsje Amerongen. Voor het Kasteel van Amerongen hebben we lekker een bakje koffie en thee gedronken. Kitty had hele lekkere abrikozen sloffen meegenomen. We hadden veel bekijks aangezien we op gepaste afstand onze thee/koffie met de lekkere sloffen hebben genuttigd. Helaas was het kasteel gesloten, dus dat betekent dat we toch nog een keertje terug moeten. Klik hier voor meer informatie over kasteel Amerongen.

DSC00426_BDSC00427_BDSC00429_BDSC00430_BDSC00433_BDSC00431_BA8CFA009-94ED-4295-9B5B-66DCA0F94432F96A0F21-BF12-4C3D-B7B6-AC3FBF9B1B5C

Nadat alles op was en we weer nieuwe energie hadden, werd de route verder richting Veenendaal gevolgd. De route liep door het Amerongse bos. Vooraf had Kitty twee mooie lunches besteld bij Residence Rhenen. Deze mooie accommodatie ligt verscholen In de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Gelegen op één van de mooiste plekjes van Nederland en toch slechts op tien autominuten van de snelweg A12. Op deze schitterende locatie staat ook nog een origineel Zwitsers Chalet. In de orangerie konden we de lunches ophalen. Een oranjerie, orangerie of wintertuin (van het Franse oranger: sinaasappelboom) is een gebouw waar men 's winters de kuipplanten bewaart, die 's zomers buiten staan. Een oranjerie werd gebouwd om te kunnen pronken met de dure en exotische bomen die uit verre landen en kolonies werden overgebracht.

DSC00435_BDSC00436_BDSC00443_BDSC00444_BDSC00441_BDSC00442_BDSC00439_BDSC00437_B

Nadat we de Amerongse bos hadden verlaten fietste we richting Veenendaal om vervolgens koers te zetten richting Leersum. Joelle heeft daar een tante wonen dus konden we het niet laten om er een bezoekje te brengen. Helaas was ze niet thuis, dus maar snel een foto voor haar huis gemaakt om later te kunnen sturen. Ondertussen begon de maag toch te knorren. De lunch van Residence Rhenen zat nog in de fietstassen, dus gingen we in Leersum op zoek naar een bankje. Joelle wist nog een romantische plek met bankje waar we konden uitrusten. We gingen richting Parc Broekhuizen. Parc Broekhuizen is gelegen in het hart van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Het is een uniek natuurgebied met eeuwenoude bossen, stuifduinen, vennen en heidevelden. Klik hier voor meer over de geschiedenis van Parc Broekhoeven. Hier werd pas duidelijk wat onze lunch werd.

FC5DBB38-5D67-4BE2-B1CA-F7136A1FD9C2DSC00446_BDSC00450_BDSC00454_B8057B01F-F7A9-4547-8EDE-4A06B645AD81DSC00455_BDSC00456_BDSC00451_BDSC00452_B

Nadat we lekker genoten hadden van het uitzicht en lunch vertrokken we na een half uurtje weer richting onze eindbestemming de auto. We fietste de laatste 15 kilometer langs de vele landgoederen om rond half vijf weer bij de auto terug te zijn. We hadden alles bij elkaar toch z'n 73 kilometer in onze benen zitten. Nu nog een klein uurtje in de auto, richting huis om daar verder uit te rusten en nog lang na te genieten van deze geweldige fietstocht. Thuis aangekomen zijn we weer begonnen met het maken van nieuwe plannen, om een nieuw  fiets- of wandelavontuur te beleven.

Kitty & Rob, jullie bedankt voor de gezellige dag. We hebben veel leut gehad.